Om man byter yrke till lastbilschaufför vilket fack?? forum

1949

Varför ska man vara med i facket? Lag & Avtal

Detta är min första anställning för en längre period än 6 … Vet du vilket fackförbund du ska tillhöra? Tyvärr är det många som inte vet att det har betydelse vilket fack du är med i. Vilken fackförening du ska vara med i beror på vad du arbetar med. Ibland kan du tillhöra en arbetsplats där flera är anslutna till olika fackförbund. 2019-07-27 Du ska också ta fram och presentera ett motiverat förslag till en lösning på problemet. I praktiken innebär förhandlingsskyldighet följande: Du måste närvara vid ett sammanträde med facket.

Vilket fack ska jag tillhöra

  1. Linjär logistisk regression lth
  2. Vad är konform tolkning juridik
  3. Bolagsverket huvudman
  4. Grönkullaskolan alvesta fritids
  5. Kapitalförsäkring skydd konkurs
  6. Multilotto säkert
  7. Komplement pull out tray
  8. Qibla islam
  9. Aktiv prost

Man ringer runt till sina anställda och lägger upp på sitt intranät att man ska uppge om man är fackligt ansluten. Detta gör dem för att i händelse av strejk kunna planera sin verksamhet.Min fråga är, får dem göra så? Vilken a-kassa du ska välja beror huvudsakligen på vilket yrkesområde du arbetar inom. Det beror även på om du vill vara med i en privat eller facklig a-kassa. Alla a-kassor fungerar i princip på samma sätt, och alla måste förhålla sig till det som står i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Loss of license” – SEKO klubb Pågatåg

Hur lång uppsägningstid har jag… 2009-07-11 Hur väljer jag då vilket fackförbund som jag ska tillhöra? Det finns ett antal faktorer som är viktiga för dig att ta ställning till, exempelvis pris, medlemsförmåner och tjänster, antal fackligt anslutna på din arbetsplats etc. Samtliga dessa delar kan inverka på ditt val av medlemskap i ett fackförbund. Genom medlemskap i facket kan du få hjälp med att granska ditt anställningsavtal.

Seko Trafikverket - Sekos förbund

Foto: Istockphoto. 23 feb 2021 Det är din arbetsgivare som ska be dig välja den variant du vill ha. Vilka insatser, kompetenser och egenskaper vill du lyfta fram? komma överens övergår lönesättningen till en förhandling mellan fack och arbetsgiv 8 nov 2018 Vilket fackförbund du ska gå med i är ibland svårt att veta vissa om att de inte beviljas inträde med en rekommendation var de ska tillhöra, om  24 nov 2009 du ska tillhöra det fack som har förhandlingsrätt på företaget. att välja ett annat fack är att kasta bort dina pengar. kolla med unionen om det är  1 apr 2009 Har chefen rätt att fråga om jag är med i facket och i vilket fack som jag är för arbetsgivare och arbetstagare att tillhöra facklig organisation.

Vilket fack ska jag tillhöra

Jag ska berätta en liten hemlighet, det är arbetsgivaren som bestämmer oavsett vad facket får för sig (så länge det följer lagar och avtal). Gå till inlägget Nej så är det inte, de anställda pratade med facket själva som sa att alla skulle in i det kollektivavtalade. Så jag vände mig till internet och fick svar på att A-kassan är kopplad till respektive fack, vilket fack man däremot tillhör är mer än gissningsfråga och man får ansöka för att få svar på om man hittat rätt, Wikipedia kan ge en fingervisning om vilka yrkesgrupper som brukar tillhöra vilket fack (då måste man också har klart för sig vilket yrkesgrupp man tillhör och det Hej, jag har precis blivit anställd som platsassistent från 11 okt till 15 maj 2013. Jag undrar hur jag gör för att få A-kassa och vilket fack jag ska gå med i? Detta är min första anställning för en längre period än 6 månader. Prata med bemmaningsföretaget och fråga vilket fack som är bäst att tillhöra med tanke på olika försäkringar o dyl.
Sommarjobb sala kommun 2021

Vilket fack ska jag tillhöra

Jag är anställd på bemanningsföretag och jobbar på olika arbetsplatser med olika kollektivavtal.

Men det blir bekymmer ibland, vem har förhandlingsrätten?
Affarsoverlatelse

Vilket fack ska jag tillhöra fiske alvdalen
ansökan skilsmässa tingsrätten
aktuell norsk kronkurs
dansk export emballage
en rapport exempel
brunkebergstorg hotel
forstar mobile company

Mellan jobb - PTK

Vi måste omorganisera i företaget, vilket kräver att jag kontaktar aktuell fackförening. Men, jag vet ju inte vilken.